پخش انبوه انواع کابل مخابراتی در ایران

کابل های مخابراتی از نظر محل مصرف به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند که می توان به کابل های خاکی ، کابل های کانالی ، کابل های هوایی و … اشاره کرد که در ادامه تمامی دسته بندی کابل ها را از نقطه نظر محل مصرف بطور کامل توضیح داده شده است.

دسته بندی مصرف کابل های مخابراتی

دسته بندی مصرف کابل های مخابراتی بصورت زیر می باشد :
کابل های خاکی
کابل های کانالی
کابل های هوایی
در کابل های Self Supporting
کابل های ام . دی . اف و سالن دستگاه

کابل های متقارن
کابل های کواکسیال
کابل های نوری
کابل اسکرین
کابل های هوت فرکانس یا کاریر

کابل های خاکی
کابل های خاکی اصطلاحا به کابل هایی گفته می شود که مستقیما زیر خاک دفن می شوند و با توجه به طور عمر کابل خاکی و با توجه به هزینه زیاد کابل کشی، این کابل باید دارای لایه های محافظت کننده در مقابل نفوذ رطوبت در کابل که تاثیر نامطلوبی بر کیفیت انتقال می گذراند باشد. علاوه بر آن پوشش خارجی کابل نیز در مقابل املاح موجود در زمین باید مقاوم باشد. برای این منظور کابل های خاکی قدیمی شامل لایه های مختلف کنف قیر اندود ، سرب و فولاد و کابل های پلاستیکی علاوه بر ماده ژله ای ضد رطوبت دارای دو یا سه لایه پلی اتیلن و یک لایه فولاد می باشد. با توجه به این که کابل خاکی بیشتر از کابل های کانالی در معرض آسیب های مکانیکی خارجی مانند کلنگ خوردگی ناشی از عملیات ساختمانی می باشد ضرورت ایجاد لایه های محافظت بیشتر به خوبی احساس می گردد.
کابل های کانالی
این نوع کابل ها چون در داخل کانال قرار می گیرند کمتر از کابل های خاکی در معرض ضربات مکانیکی خارجی یا نفوذ رطوبت و آبرفتگی می باشند به همین علت هادی های این کابل ها در مقایسه با کابل های خاکی به لایه های محافظ کمتری نیاز دارند. به عنوان مثال در کابل سربی کانالی ، هادی ها به وسیله دو لایه کاغذ احاطه شده و سپس غلاف سربی روی آن قرار گرفته است. در کابل پلاستیکی کانالی نیز به ترتیب یک لایه پلی اتیلن ، آلومینوم و بالاخره لایه خارجی پلی اتیلن هادی های کابل را در برمی گیرند. در کابل های پلاستیکی کانالی نیز ممکن است از مواد ژله ای برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در کابل استفاده شود. در این صورت از سیستم گاز کنترل برای این کابل ها استفاده نمی شود و چنانچه فضای بین هادی های کابل کانالی خالی از مواد ژله ای باشد با استفاده از سیستم گاز کنترل و هواگذاری روی کابل می توان از نفوذ رطوبت در کابل جلوگیری به عمل آورد.
کابل های هوایی
این نوع کابل ها امروزه عمدتا با پوشش پلاستیکی پی وی سی یا پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرند و ایزوله هادی ها نیز از جنس پلی اتیلن می باشد. از نظر لایه های محافظ هادی ها ، این کابل ها چون معمولا روی دیوار نصب می شوند یا در حد فاصل بین تیرهای هوایی کشیده می شوند دارای لایه های محافظ کمتری نسبت به کابل های خاکی می باشند. کابل های هوایی بیشتر به صورت زره دار یا مهار سرخود یا بدون زره می باشند که در کابل های نوع اول زره در طول کابل و در حد فاصل بین دسته زوج ها و غلاف خارجی کابل می باشد.
در کابل های Self Supporting
یک سیم بکسل که ضخامت آن بستگی به ضخامت خود کابل دارد به صورت طولی همراه با پوشش کابل قرار می گیرد و ماده پلاستیکی سیم بکسل و هادی ها را دربرمی گیرد و در نتیجه مقطع کابل دیگر یک دایره کامل نخواهد بود.
کابل های ام . دی . اف و سالن دستگاه
این کابل ها چون در فضای بسته مورد استفاده قرار می گیرند نیازی به لایه های محافظت کننده ندارند و هادی ها را یک لایه مواد پلاستیکی دربرمی گیرد و با توجه به این که این کابل ها باید دارای قابلیت انعطاف زیادی باشند و در دستگاه یا سالن ام . دی . اف از مسیرهای مشخص عبور نماید، شیلد آن به صورت یک فویل درمی آید. در این کابل ها پس از لایه پلی اتیلن خارجی، یک نوار نازک آلومینیومی و یک لایه زر ورق و سپس دسته سیم ها قرار می گیرند.
کابل های متقارن
منظور از کابل های متقارن کابل هایی است که سیم های تشکیل دهنده کلیه زوج های آن دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه باشند. عموما کابل های مورد استفاده در شبکه های شهر و ارتباطی از نوع کابل های متقارن می باشد که ممکن است به آنها کابل های زوجی نیز اطلاق گردد.
کابل های کواکسیال
در این نوع کابل که بیشتر برای ارتباط در فواصل دور و فرکانس های بالا مورد استفاده قرار می گیرند به علت افزایش پدیده پوستی ناشی از استفاده از فرکانس های زیاد دو سیم تشکیل دهنده یک زوج از حالت متقارن خارج می شوند و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مس بافته شده در اطراف آن تشکیل شده است. در نوع دیگر کابل کواکسیال به جای لایه مسی بافته شده از تیوپ مسی استوانه ای شکل استفاده می شود.
ماده پلاستیکی این دو هادی را از هم جدا می کند. ماده پلاستیکی ممکن است به صورت دیسک های پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شوند یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل به وسیله مواد پلاستیکی از یکدیگر جدا شده باشند. در کابل های کواکسیال معمولا زوج های متقارن برای ارسال آلازم ها و سایر مقاصد وجود دارد.
کابل های نوری
در کابل نوری یا فیبر نوری برای انتقال پیام ها و اطلاعات به جای مس از تسارهای بسیار ظریف شیشه ای استفاده می شود.
این تارهای شیشه ای پالس های نوری را انتقال می دهند. برای استفاده از این تارها در انتقال پیام ها و اطلاعات، ابتدا امواج الکتریکی به پالس های نوری تبدیل شده و پس از انتقال به محل مورد نظر مجددا به صورت پالس های الکتریکی تبدیل شده و به این ترتیب امکان ارتباط فراهم می گردد. تارهای شیشه ای را لایه های پلاستیکی ظریف در بر گرفته و مجموعۀ چند تار را با توجه به زوج کابل و محل استفاده از آن لایه های مختلف پلاستیکی و فلزی دربرمی گیرد. استفاده از این تکنیک به صورت تجربی در تهران مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است پروژه ارتباط تهران کرج از طریق فیبر نوری به زودی اجرا گردد.
کابل اسکرین
کابل اسکرین بیشتر در فاصله ماکس اس . تی . دی مورد استفاده قرار می گیرد. کاملا شبیه کابل های معمولی است با این تفاوت که زوج های داخل به چند دسته تقسیم شده و هر دسته توسط نوار یا صفحات آلومینومی از دسته های دیگر جدا شده اند.
کابل های هوت فرکانس یا کاریر
در این کابل ها که عمولا کم زوج هستند (۴ و ۶ و ۸ زوج) از هادی های با قطر ۲/۱ یا بیشتر استفاده می شود و معمولا در حد فاصل مرکز کاریر تا ابتدای هر شهر مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع: سیم و کابل ایران

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مدیر فروش آراد کابل : فرهاد بازرگان

راه های ارتباطی:

شماره موبایل: ۰۹۱۲۰۹۶۱۲۴۳
شماره تلفن ثابت: 02136871072 – 02136871294
شماره تلفن ثابت: 02136613840 -02133911013
پست الکترونیکی:aradcable@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما