تولید و تقسیم بندی کابل‌های مخابراتی ایران

کابل های مخابراتی به چند دسته تقسیم می شوند و در مخابرات ایران از چه نوع کابل های مخابراتی استفاده می شود در ادامه انواع کابل های مخابراتی و از جمله کابل هایی که شرکت مخابرات ایران مورد استفاده قرار می دهد را شرح خواهیم داد.

در این مقاله انواع کابل های مخابراتی (با تاکید بر کابل های مورد استفاده در شرکت مخابرات ایران) و چگونگی آرایش هادی ها و نحوه یافتن زوج ها در کابل را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد .

کابل به عنوان بخشی از سیستم ارتباطی با وظیفه انتقال پیام ها و اطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بخش اعظم هزینه های مخابراتی به تامین کابل و نصب و تهیه ملزومات و نگهداری آن اختصاص دارد و بدیهی است شناخت کابل و استفاده صحیح از آن می تواند در کاهش هزینه های مخابراتی نقش عمده ای داشته باشد.
همزمان با به کارگیری تلفن به عنوان وسیله ای مطمئن برای انتقال پیام ها، مساله ارتباط مشترک با مرز تلفن مطرح شد. در ابتدا با توجه به محدودیت مشترکین و با توجه به محدود بودن مرز خدماتی مراکز تلفن از زوج سیم برای ارتباط مشترکین با مرکز استفاده می شد. این زوج ها بر روی پایه های چوبی نصب می شد. آسیب پذیری این سیم ها در مقابل عوامل جوی نظیر باد، طوفان و باران از یک سو و برهم زدن زیبایی شهرها از سوی دیگر موجب محدودیت استفاده از زوج سیم می شد. علاوه بر اینها با توسعه مراکز تلفنی و با گسترش شهرها و محدوده خدماتی مراکز تلفنی زوج سیم به عنوان وسیله ارتباطی مشترک با مرکز، دیگر نمی توانست پاسخگویی نیازها باشد و ضرورت استفاده از کابل تلفنی بیشتر احساس می شد.
اولین کابل تلفنی که ساخته شد، کابل خاکی بود که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، هادی های آن توسط ابریشم آغشته به روغن محافظت می شد. پس از مدتی کابل سربی ساخته شد که هادی های آن به وسیله نوارهای نازک کاغذ از یکدیگر جدا می شدند.

به طور کلی کابل را از جنبه های گوناگون می توان به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرد. مثلا از نظر روکش عایقی سیم ها که به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- کابل با روکش عایقی از نوع کاغذ
۲- کابل با روکش عایقی از نوع خمیر کاغذ
۳- کابل با روکش عایقی از نوع پلی اتیلن جامد یا متخلخل
علاوه بر آن ممکن است کابل را با توجه به محل استفاده آن تقسیم بندی کرد مانند:
۱- کابل کانالی
۲- کابل خاکی
۳- کابل هوایی
۴- کابل ام . دی . اف و سالن دستگاه
یا ممکن است از نظر نوع هادی های آن تقسیم بندی کرد:
۱- کابل متقارن
۲- کابل کواکسیال
۳- کابل نوری
۴- کابل های کاریر (هوت فرکانس)
همچنین ممکن است کابل را از نظر نحوه آرایش هادی های آن طبقه بندی کرد مانند کابل های لایه ای یا طبقه ای و کابل های واحدی یا دسته ای.
منبع: سیم و کابل ایران

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
مدیر فروش آراد کابل : فرهاد بازرگان

راه های ارتباطی:

شماره موبایل: ۰۹۱۲۰۹۶۱۲۴۳
شماره تلفن ثابت: 02136871072 – 02136871294
شماره تلفن ثابت: 02136613840 -02133911013
پست الکترونیکی:aradcable@gmail.com

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما